El DENIP és el Dia Escolar de la No-violència i la Pau. Es tracta d'una jornada educativa creada l'any 1964 pel poeta i educador mallorquí Llorenç Vidal, i se celebra el 30 de gener de cada any, coincidint amb l’aniversari de la mort de Mahatma Gandhi.

Logo DENIP

La celebració del DENIP és una data significativa pels centres escolars per tal de reafirmar i continuar el seu compromís per la pau. Té l’objectiu de ser un punt de partida i de recolzament per una educació no-violenta i pacificadora de caràcter permanent. Es tracta d’una jornada que actualment se celebra a escoles de tot el món.

Enguany, algunes entitats catalanes referents en educació per la pau a Catalunya proposen, per aquest DENIP 2016, activitats que pretenen tractar la temàtica de la crisi de les persones refugiades, com una oportunitat per parlar de violència estructural, conflictes o pau a les aules.

A continuació trobareu un seguit de recursos per treballar el DENIP des de les aules. 

EDUALTER - Xarxa de Recursos sobre Educació per la Pau, el Desenvolupament i la Interculturalitat

El banc de recursos d'EDUALTER ofereix enllaços i referències sobre materials didàctics per treballar a escoles i instituts,  a més de documents de referència teòrica i de reflexió pedagògica. Actualment aquesta plataforma ofereix accés a més de 162 materials de consulta on-line, 1061 referències bibliogràfiques, 461 referències d'entitats, i una agenda actualitzada d'activitats vinculades a l'EpD (tallers, seminaris, xerrades, webinars, etc).

Aquesta guia ofereix una proposta conceptual y metodològica per incorporar l'Educació per al Desenvolupament a l'escola a través dels eixos de Cultura de Pau; Drets Humans, Ciutadania; Gènere; Interculturalitat; Medi Ambient; Sostenibilitat Econòmica i Social, vinculant-los al currículum per competències i amb algunes pràctiques de referència, per acompanyar el professorat en la seva aposta per innovar i transformar la pròpia pràctica docent, d'aula o de centre.

Material sobre el procés de pau a Burundi després de la guerra civil. Amb activitats específiques sobre el documental com a eina de cultura de pau, o el paper de les dones en els conflictes armats:


Material sobre el conflicte palestí - israelià. Tot i que és del 2009 per desgràcia és molt actual, i fa una anàlisi molt en profunditat i complexa del conflicte:


Material per treballar la pau a través del visionat de pel.lícules, amb fitxes didàctiques. Elaborat fa molts anys per Edualter i Drac Màgic. Com que treballen a partir del cinema de ficció són vigents.


Introducció de conceptes: pau, violència, conflictes. Material de definició conceptual molt bo de l'Escola de Cultura de Pau: 


Jocs i dinàmiques d'educació per la pau. Directori amb diferents propostes d'activitats sobre pau, resolució de conflictes... de l'Escola de Cultura de Pau

Informació relacionada

Propostes de FundiPau pel DENIP 2016

Si sou mestres o professors i el proper 30 de gener teniu previst celebrar el Dia Escolar de la Noviolència i la Pau al vostre centre, des de FundiPau us proposem diverses activitats.

Quepo - "Això és Educació per al Desenvolupament"

"Això és EpD" és una eina didàctica online d'Educació per al Desenvolupament dirigida a docents. Es proposen 10 dinàmiques temàtiques basades en 3 seqüències audiovisuals amb una durada global de 20 minuts que estableixen un diàleg entre elles. Més informació a l'apartat "Utilitza-ho" del web.

Escola de Cultura de Pau - Jocs i dinàmiques

Algunes persones entenen la pau com un estat caracteritzat per l'absència de guerres. Des de l'educació per a la pau s'ha definit aquest concepte com a pau negativa. La pau positiva, en canvi, és un concepte més ampli i més ambiciós que recull "el procés de realització de la justícia en els diferents nivells de la relació humana. És un concepte dinàmic que ens porta a aflorar, afrontar i resoldre els conflictes de forma noviolenta i el fi de la qual és aconseguir l'harmonia de la persona amb ella mateixa, amb la naturalesa i amb les altres persones".

Amnistia Internacional - Mulla't pels drets humans: defensem els drets humans des dels centres d'ensenyament

Activitats d'Amnistia Internacional, pensades per a ser organitzades amb la participació de tots/es els/les alumnes. Les tres primeres son diferents variants de la feina més característica d'Amnistia Internacional: els enviaments de cartes duts a terme amb l'objectiu de resoldre un cas concret de violació de drets humans o d'alleugerir la situació de la persona que la pateix. Aquestes activitats, acompanyades d'una introducció general al tema dels drets humans (i d'una aproximació a les vulneracions constants de què són objecte aquests drets arreu del món) són formes dinàmiques i efectives de sensibilització en relació a la importància d'aquests drets, inherents a totes les persones. Són activitats basades en casos reals, dels quals es va supervisant la seva vigència. La quarta proposta, "El joc dels drets humans", amb una dinàmica diferent de les altres té el mateix objectiu i, de fet, es pot fer servir com a activitat introductòria o complementària d'alguna de les altres propostes.

FCONG - Recursos per a una educació transformadora

Recull d'enllaços de Lafede.cat sobre l'educació per al desenvolupament. Cap a una ciutadania crítica i responsable. Hi trobareu recursos de diverses coordinadores d'ONG, així com entitats especialitzades en educació per al desenvolupament i promoció de la pau.

Data d'actualització:  29.01.2016